29 تیر 1399

هاست چیست و چرا باید هاست تهیه کنیم؟

خب حالا پس از مثال ساده‌ای که در بالا اشاره شد، به تعریف علمی هاست می‌پردازیم. درواقع هاست یک میزبان وب است که قسمتی از یک سرور به حساب می‌آید که به ازای مبلغی برای مدت زمانی که انتخاب می‌کنید در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید اطلاعات خود را در آن قرار دهید. حالا اگر شما در هاستتان اطلاعات سایت خود را قرار دهید، وب سایت شما در سرتاسر اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. و مخاطبان می‌توانند با وارد کردن آدرس سایت در مرورگر، هر لحظه از شبانه روز وارد سایت شما شوند.

حال ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که چرا نمی‌توانیم از کامپیوتر خود به عنوان هاست استفاده کنیم و اطلاعات خود را در حافظه ی کامپیوتر بارگزاری کنیم. وقتی شما هاست می‌خرید، در واقع یک حساب کاربری به شما اختصاص داده می‌شود. با توجه به هزینه‌ای که پرداخت کردید حجم دیسک و مشخصات خاصی از یک سرور را اجاره می‌کنید. شاید فکر کنید چه نیازی به هاست است! اصلا هاست چیست من از فضای کامپیوتر خودم استفاده می‌کنم و اطلاعات سایتم را وارد سیستم خودم می‌کنم. این کار عملا ممکن نیست. چون سرورها با کامپیوتر شخصی بسیار متفاوتند .کامپیوترهای ما با سخت‌افزارهای ضعیف‌تر و اینترنت محدود کار می‌کنند. اما سروری که هاستِ میزبانی ارائه می‌دهند بسیار قدرتمند، پر سرعت و با پهنای باند بالا هستند. به علاوه برای اینکه سایتتان برای بازدیدکننده‌ها همیشه در دسترس باشد، لازم است که آن را ۲۴ ساعته روشن نگه دارید و به محض خاموش شدنِ کامپیوترتان، سایتتان هم دیگر قابل نمایش نیست!

یک دلیل دیگر این است که در شرکت‌های هاستینگ، سرورها در فضاهایی مخصوص (اتاق‌های دیتاسنتر) نگهداری می‌شوند. در این اتاق‌ها تعداد زیادی سرور در قفسه‌ها با تاسیسات کامل قرار دارد. به صورت ۲۴ ساعته به برق و اینترنت متصل هستند و حتی تمهیدات قطع برق، زلزله و آتش‌سوزی و … در این فضاها در نظر گرفته شده است.

حال شاید این سوال که سرور چیست ذهن شما را درگیر کند. در جواب این سوال باید گفت از نظر فیزیکی سرور یک کامپیوتر یا دستگاه همیشه روشن، و همیشه در دسترس است. اگر این دسترسی فقط در محدوده شما و همکارانتان باشد به آن سرور تحت شبکه می‌گوییم. که احتمالا نمونه آن را در بخش IT شرکتتان دیده‌اید. اما اگر دسترسی سرور در میان تمااام کامپیوترهایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصل هستند، به آن سرورهای اینترنتی می‌گویند. که می‌شود همین سرورهایی که داریم از آن صحبت می‌کنیم.

سرورها سیستم های همیشه بیدار و روشن هستند که وظیفه دارند در هر ساعت از شبانه روز اطلاعات شما را به مخاطبانتان نمایش دهند.

از آن‌جایی که سرورها سخت افزارهای نسبتا گرانی محسوب می‌شوند و نگهداری از آن ها نیازمند تخصص در این زمینه است، نیازی نیست که هر یک نفر برای سایت خود یک سرور تهیه کند، بلکه شرکت هایی وجود دارند که این کارها را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها یک سرور میزبان برای شما در نظر می‌گیرند و بخشی از هارد آن را به شما می‌فروشند. از چند سایت تا صد سایت می‌توانند از یک سرور مشترک استفاده کنند، و دیگر نیازی نیست هر کس هزینه خرید و نگهداری یک سرور جداگانه را بپردازد.

و همچنین تعداد سایت هایی که یک سرور می‌تواند از آن پشتیبانی کند به عواملی چون قدرت پردازنده، قدرت رم و میزان فضای سرور بستگی دارد.

امیدوارم که در این مقاله ی کوتاه اهمیت و کارایی هاست را متوجه شده باشید. امیدوارم با توضیح این مفهوم قدم به دنیای جذاب و شیرین وب بگذارید. آفتاب هاست منتظر میزبانی از وب سایت های منحصر به فرد شما است.

 

share on social media
برگشت به بالا